Как Пеевски заобиколи закон, който сам създаде

0

Депутатът от ДПС и медиен собственик Делян Пеевски е успял да намери начин да заобиколи един от малкото закони, на които в дългогодишната си кариера на народен представител е вносител, а именно този за прозрачността на собствеността и финансирането на медии като смени дружеството издател. Така на практика той избягва да посочи източници на приходи, след като е задължил останалите да го правят.

„Максимална прозрачност“ с изключение

Промените в Закона за задължително депозиране на печатни и други произведения и обявяване на разпространителите и доставчиците на медийни услуги бяха приети през ноември 2018 година с гласовете на ГЕРБ, ДПС и „Обединени патриоти“ (тогава се удължи и името на закона, но накратко е наричан закона „Пеевски“). Въпреки становищата на експерти, организации и медии, поправките задължиха печатните, електронните и онлайн медии освен да посочват на сайтовете си информация за действителния си собственик, да декларират и „всяко получено финансиране през предходната календарна година, неговия размер и основание, включително данни за лицето, извършило финансирането„.

Промените бяха мотивирани от вносителя Пеевски и депутати от ДПС с „максимална прозрачност на медийния пазар в страната, както и до информираност на обществото относно редакционната политика на медиите“.Чл. 7а (4) В декларацията по ал. 3 се посочват всички договори и тяхната стойност, сключени от доставчика на медийна услуга през предходната календарна година с държавни или местни органи или дружества с държавно или общинско участие в капитала, включително в резултат на обществени поръчки, с политически партии, рекламните договори с лица, осъществяващи дейност, подлежаща на регулация, както и договорите, по които е получено финансиране със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове или от други международни финансови институции и донори.
Как обаче вносителят прилага закона – проверка в страницата на Министерството на културата, което поддържа регистър на декларациите, за вестниците „Телеграф“ и „Монитор“ като издател е посочена фирмата „Вестник Телеграф“ ЕООД. Декларирано е, че дружеството не е получавало финансиране, което следва да обяви.

Крайният срок за подаване на декларации по закона „Пеевски“ е краят на юни всяка година.

Почти до края на юли в редакционното каре на вестниците „Телеграф“ и „Монитор“ като издател е посочено „Телеграф медиа“ ЕООД. На 27 юли карето е сменено и в него вече е записано, че издател е „Вестник Телеграф ЕООД“. В редакционните си коментари изданията все още се самоопределят като групата „Телеграф медиа“.

От регистъра на Патентото ведомство се вижда, че марките на вестниците „Телеграф“ и „Монитор“ са собственост на „Телеграф медиа“ ЕООД.

В регистъра за 2019 година като издател е посочено „Телеграф медиа“ ЕООД, като са посочени и няколко договора.

Едни и същи вестници – две различни декларации

Според Търговския регистър новото дружество издател – „Вестник Телеграф“ ЕООД е създадено през януари 2019 година. Негов управител е Алекaсандър Георгиев, а едноличен собственик на капитала е притежаваното на 100% от Делян Пеевски „Интръст ЕАД“. „Вестник Телеграф“ ЕООД е регистрирано на столичната ул. „Екзарх Йосиф“, където са всички фирми, официално притежавани от депутата от ДПС.

Предишното дружество издател – „Телеграф медиа“ ЕООД има същия управител, адрес на регистрация и собственик. Именно в това дружество през 2018 година се вляха фирмите, които издаваха вестниците „Телеграф“, „Монитор“, „Политика“. В сайта на „Телеграф медиа“ е записано, че дружеството е издател на тези вестници, а на сайта му е качена тарифа за местните и европейски избори, проведени през 2019 година.

Декларацията, подадена през 2020г. обаче е от „Вестник Телеграф“ ЕООД и в нея се казва, че не е декларирано финансиране по изискванията на закона „Пеевски“.

Според закона декларацията освен пред Министерството на културата се подава и пред Агенцията по вписванията, за да бъде вписана в Търговския регистър. Парадоксалното е, че фирмата „Вестник Телеграф“ подава декларация пред Министерство на културата, декларирайки, че е издател на вестниците, но не подава такава пред Агенцията по вписванията, каквото е задължението по закона „Пеевски“.

В същото време ден преди крайния срок – на 29 юни, фирмата „Телеграф медиа“ подава декларация пред Търговския регистър, в която декларира, че тя е издател на вестниците и че през 2019 година е получила 15 хил. лв. по договор с Българския спортен тотализатор. Тази декларация обаче не видимо да е подадена пред Министерството на културата.

Така изглежда, че вестниците на Пеевски имат две различни дружества издатели – едно за пред Търговския регистър, а друго за пред Министерството на културата. Разликата между двата регистъра е, че този на Министерството на културата е общодостъпен, а за преглед на декларацията, вписана в Търговския регистър, е необходим електронен подпис или сертификат.

Със създаването на огледалната фирма и вписването й в редакционната колонка като издател на практика „се скриват“ доходите на вестниците „Телеграф“ и „Монитор“ за 2019г., подлежащи на публично деклариране пред министерството.

От Министерството на културата отговориха на въпросите на „Дневник“ в четвъртък (3 септември) в 21 часа, че декларацията на Пеевски е била подадена на 31 юли – т.е. месец след срока. „Регистрацията е станала след предходен отказ от регистрация поради неточно изписване на създаваните от доставчика медийни услуги“, пише още в отговора.

Автор: Лора Филева

Източник: „Дневник“

Прегледана: 50263

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече