Доклад показва как ГЕРБ заобикаля закона при строежа на „Хемус“

0

Доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция разкри как ГЕРБ за крали пари през строежа на магистрала „Хемус“. Бившият премиер Бойко Борисов, обаче, в типичният си нагъл наратив, опита да омаловажи констатациите.

„Излезе АДФИ, която е подчинена на вицепремиера Асен Василев, тя не откри никакви нередности при договорите за строителство на “ Хемус“. Една година рашковщината шестваше и лъжата против нас бе съществена вест“, гордо заяви лидерът на ГЕРБ през уикенда.

Часове по-късно все-още-премиерът Кирил Петков заяви, че „Борисов чете този доклад като дяволът евангелието“ и че констатациите по него всъщност само доказват нарушенията и злоупотребите в обществените поръчки по строителството, възлагано от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Как е възможно двама души едновременно да четат един и същ документ и да го тълкуват по коренно различен начин? „Капитал“ се зарови в последния доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), за да види какво наистина пише там, провери „Капитал“.

Какво всъщност се съдържа в доклада на АДФИ

Всъщност това, което е станало през последната седмица, е, че агенцията е оповестила резултатите от своите проверки за последното тримесечие. Проверени са над 100 държавни и общински институции, като част от тези проверки е проверена и АПИ

Според публикувания към съобщението на АДФИ списък с проверени и инспектирани обекти, включително и проверявания договор на АПИ и „Автомагистрали“ и извършената проверка за „законосъобразност и спазване на нормативните актове“, не са установени нарушения.

Това е така, защото на санкция според АДФИ подлежи държавното дружество и превъзлаганията, които то е извършило, а не АПИ, която е обект на проверката. Самата АПИ е възложила в рамките на закона и позволения от него инхаус към държавното дружество. Освен това становищата не са отразени като санкции, защото изпълнението на договора между АПИ и „Автомагистрали“ не е приключило към момента на извършване на инспекцията.

Оттам нататък вече идват и нарушенията, както е видно в самия доклад за договора между АПИ и „Автомагистрали“. При проверката е установено сключването на 15 договора с контрагенти, на които държавното дружество е превъзложило дейности, с което всъщност е допуснато заобикаляне на Закона за обществените поръчки.

Това становище на АДФИ не е отразено в представения пред медиите списък с проверки от последната седмица, защото предмет на инспекцията е самата АПИ, а не „Автомагистрали“, което съвсем не означава, че няма констатирани нарушения (както твърди Бойко Борисов).

Има ли нарушения при „Хемус“

Докладът и констатациите за конкретния договор за „Хемус“, които са отделни от това, което излезе тази седмица, всъщност са още от февруари тази година, а частта по проверката на АПИ е публикувана през април 2022 г., като за резултатите са уведомени и МРРБ и органите на прокуратурата.

Предмет на проверката е договорът между АПИ и „Автомагистрали“ за доизграждането на автомагистрала „Хемус“ в участъци 7, 8 и 9. Стойността е над 1.3 млрд. лв.

Освен посоченото заобикаляне на ЗОП е констатирано и неправилно ценообразуване и завишение на анализните цени в размер на малко над 18 млн. лв., като тази констатация е направена от независимо вещо лице по 4 позиции на договора.

„Неправилно ценообразуване се наблюдава в почти всички разгледани позиции и то се изразява най-вече в неправилно ценообразуване на машиносмените, завишени допълнителни разходи за труд и механизация, непосочване в анализните цени на машини с конкретни характеристики, непредставяне на използваните фирмени разходни норми, което ме кара да мисля, че такива липсват или не са използвани“ е ясното становище на експерта. Категоричната му позиция в заключение е, че по този начин „не са защитени финансовите интереси на дружеството“.

Печелившите – поименно

Много съществена част на доклада обаче, на която следва да се обърне специално внимание и която упорито убягва на бившия премиер, са авансите, които са изплатени на фирмите, на които „Автомагистрали“ е превъзложило дейности и което превъзлагане само по себе си е нарушение и заобикаляне на закона.

Въпреки че е констатирано като нарушение, на всички фирми, на които е възложена доставка на материали, механизация, ландшафт и проектантска дейност по данни от доклада, са изплатени аванси в размер на 1.3 млрд. лв.

Сред изпълнителите на тези превъзложени дейности за доставка на материали, описани в доклада поименно са „Европейски пътища“ АД, „Грома холд“, „Инфра експерт“, „Битумина“ ГМБХ и „Пътстоийинженеринг – Т“.

По договорите за механизация аванси са получили „Грома холд“, АБ, „Хидрострой“ и „Пътинженеринг“.

За ландшафт аванси са прибрали фирмите „Бургасцвет – 90 – Танев“ и „Пътно поддържане и строителство 2009“.

Проектантските договори, по които са платени аванси, са 15 и също са изброени поименно в съответния АДФИ доклад.

Същите тези аванси бяха обект на проверка и от МВР, като съвсем скоро вътрешният министър в оставка Бойко Рашков оповести, че са харчени за всичко друго, но не и за строителството на магистралата. Отвъд цитатите на телевизионния екран обаче до този момент няма сведения да има движение нито по доклада на АДФИ за това как са раздадени парите, нито по изнесените от Рашков подробности за това как са харчени.

Прегледана: 107290

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече